Periyodika'da, güncel
trendlerden çok, benim tercih ettiğim, beslenmeyi çok sevdiğim geçmiş dönem
moda akımlarından, gezmeyi çok sevdiğim bit pazarları ve antikacılardan, evime
en çok eşya aldığım yer olan mezatlardan, gezmeyi sevdiğim müzelerden ve gittiğim sanat etkinliklerinden bahsedeceğim.
Her şeyden önce “Moda
nedir?” sorusunu biraz olsun cevaplayabilmek adına, girizgâh niteliği taşıyan
bu yazıyla başlamak istedim.
Keyifli okumalar…
Moda Nedir?
Moda her gün bir
şekilde hayatımızın içinde yer alan bir olgu. Her gün ne giymeyi seçtiğinin
kendileri için bir önemi olmadığını söyleyen insanlar için bile, giydikleri
şeyler onları ve o gün nasıl hissettiklerini ister istemez yansıtıyor.
Barbara Mullen, Greta Plattry elbisesi ile, 1954 |
Kesin olan bir şey ise modanın sürekli değiştiği. Bir şarkıdan, bir videodan, bir kitaptan ve televizyondaki yayınlardan yeni moda fikirleri bombardımanına uğruyoruz. Bunların dışında filmlerin de insanların ne giydiği üzerine çok büyük bir etkisi var. Örnek vermek gerekirse Ray-Ban’in, Men in Black filminden sonra gözlük satışlarını büyük ölçüde arttırdığı söyleniyor. Bazen bir trend dünya çapında etki sahibi olabiliyor. 1950’lerde teenage’ler her yerde Elvis Presley gibi giyinmeye başlamıştı.
Müzisyenler ve diğer
kültürel ikonlar ne giydiğimizde her zaman etkili olmuştur. 1700’lerde bile
insanlar son trendleri görmek için moda ile ilgili yayınları büyük bir dikkatle
incelemekteydi. Kadınlar ve modacılar moda dünyasında neler olup bittiğini
göstermek adına eskizler çiziyorlardı. Ünlü Fransız Kralı 14. Louis modanın bir
ayna olduğunu söylemişti. 14. Louis yöneldiği abartılı kadife ve dantel ile
tarzını öne çıkardı.
Kıyafetler İnsanları Belirli bir Gruba Dahil Etme
Gücünde
Moda bilinmeyenleri
gösterendir. Kıyafetler insanların hangi gruplara dâhil olduğunu gözler önüne
sere. Stil, sizin kim olduğunuzu göstermenin yanı sıra stereotipiler yaratır ve
gruplar arasındaki mesafeleri belirler.
Moda, onu giyen
hakkında hikâyeler anlatma kabiliyeti olan bir dildir. Kıyafetler hepimizin
anlayabileceği sözsüz anlamlar yaratan bir iletişim şeklidir.
Ne giydiğimizin birçok
sebebi vardır. Soğuktan, yağmurdan ve kardan korunmak için. Örneğin dağcılar
soğuktan korunmak ve doğa şartlarına aşırı maruz kalmamak adına yüksek
teknolojili kıyafetler seçer. Kimi zaman fiziksel cazibeyi gözler önüne sermek
için giyiniriz. Çoğu kıyafet bu cazibenin kimyasından ilham alır. Hissedilenler de giyimimizde büyük
ölçüde etkilidir. İyi hissettiğimiz zaman süslenip püslenir ve en güzel
halimizde olur, kötü hissettiğimizde ise daha sade ve gündelik giyiniriz.
İçinde bulunulan
kimlik ve gelenekler de giyimde etkin rol oynar. Avukatlar cübbe giyer,
askerlerin askeri üniformaları vardır, gelinler uzun ve beyaz elbiseler giyer.
Moda büyük bir
ticarettir. Çoğu insan kıyafetleri alma, satma ve üretme işine dünyadaki diğer
çoğu işten daha fazla kendini adamıştır. Her gün milyonlarca işçi mağazalar
için kıyafetleri tasarlar, diker, boyar
ve nakliyesini sağlar. Otobüslerdeki, billboardlardaki ve dergilerdeki
reklamlar bize ne giymemiz gerektiğiyle ilgili bilinçli veya bilinçsiz fikirler
verir.
Moda sonsuz bir
popülerlik yarışıdır. Hangi dönem nelerin giyildiği, nelerin moda olduğu bize o
dönemle ilgi fazlaca bilgi verebilir.
Dışında kalmanın çok
da mümkün olmadığı bu olguya, farklı bir pencereden bakmak sizin elinizde…
Tüketim çılgınlığına kapılmadan, neleri nereden almalıyız, kullanmadıklarımızda
ve başkalarının kullanmadıklarıyla nasıl bir döngü yaratırız, herkesle aynı
olmadan nasıl iyi giyiniriz, kendimizi ve evimizi nasıl daha iyi ifade
edebiliriz? Tüm bunların cevaplarını, kendim için de birçok şeye cevap aradığım
bu yolculukta hep beraber görecek ve öğreneceğiz.
Sevgiler, N.
0 yorum:
Yorum Gönder